اصطلاح ترجیح یادگیری یا سبک یادگیری چیست ؟ آذر عبدالهی
راههای مورد پسند فرد برای مطالعه و یادگیری مانند استفاده از تصاویر به جای کتاب یا با دیگران کار کردن ,یادگیری موقعیت های ساختار مند در مقابل موقعیت های غیر ساختارمند است .
ما هم معتقدیم که سبکهای یادگیری همان ترجیحات فرد است و نکته ای که باید به آن توجه ویژه داشت این است که بر خلاف هوش و استعداد که توانایی و ذاتی هستند , سبک یادگیری توانایی نیست .از این رو سبک یادگیری به این که یادگیرنده چگونه یاد می گیرد ؟ اشاره نمی کند . به این که به چه خوبی از عهده یادگیری برمی آید گفته می شود .
سبکهای یادگیری بسیار گوناگونند با این حال می توانیم آنها را به سه دسته ی شناختی , عاطفی , فیزیولوژیکی تقسیم کنیم
– در سبک یادگیری شناختی به روشهایی که شخص موضوع ها را ادراک میکند و اطلاعات را به خاطر می سپارد و درباره مطالب می اندیشد و مساثل را حل می کند گفته می شود .
در واقع شناخت و فرآیند ذهنی ,کسب دانش و درک ازطریق حواس است . یادگیری شناختی به جای تآکید بر حفظ دانش مثل روش سنتی که کلاس های یادگیری بر دانش گذشته متمرکز بود .در یادگیری شناختی به درک مطلب تآکید دارند در درجه اول شما باید دلیل یادگیری موضوع و نقشی که دانش شما در کار ایفا می کند را درک کنید .
یادگیری شناختی با حفظ کردن طوطی وار به صورتی که حجم زیادی از اطلاعات را در زمان کمی حفظ کنید مخالف است , هدف در یادگیری شناختی درک موضوع در سطح عمیق تر است و توانایی فرد را در ارتباط دانش جدید با اطلاعات گذشته بهبود می بخشد .به این ترتیب اعتماد به نفس افزایش پیدا میکند و در چالش های مختلف کاری و آموزشی مهارت بیشتری پیدا می کنند و علاقه برای یادگیری بیشتر می شود .
– سبک یادگیری عاطفی در برگیرنده ویژگی های شخصیتی و هیجانی یادگیرنده است مانند پشتکار , تنها کار کردن یا با دیگران کارکردن و پذیرش یا رد تقویت کننده های بیرونی است .
هدف های عاطفی در فرایند آموزش از اهمیت خاصی برخوردار می باشند , اگر چه این هدف ها در فعالیت های آموزشی مدارس کمتر مورد توجه قرار گرفته اند .زمینه های شناختی از آسان به مشکل به پنج سطح طبقه بندی می شوند (سطح به جذب امور در سازمان ذهنی افراد گفته می شود ) در واقع این دسته هدفها شامل رفتارهایی است که از وجود پدیده خبر می دهد و میل به تحمل در برابر شنیدن یا دیدن آن را نمایان می سازد .برای مثال دریافت و توجه در تدریس معلم تآثیر یادگیری عاطفی را مشخص می کند .معلم وظیفه دارد با ایجاد شرایط مطلوب توجه شاگردان را نسبت به پدیده های مورد نظر جلب کند .
دریادگیری عاطفی شاگرد دارای نظام ارزش ها می شود که رفتارش را در شرایط مختلف کنترل می کند درو اقع فلسفه زندگی هر شخص در این حوزه مشخص می شود بدیهی است که آموزش های معمولی مدارس اغلب نمی توانند شاگرد را تا این سطح از حیطه عاطفی همراهی کنند اما با همکاری اولیا و معلمان مدارس و به کمک دانش روز مدارس همراه با فلسفه کودک می شود در این حوزه به افراد کمک بیشتری کرد .
– یادگیری فیزیولوژیکی جنبه زیست شناختی دارد و دربرگیرنده واکنش فرد به محیط فیزیکی موثر بر یادگیری او هستند مانند ترجیح دادن مطالعه در شب یا روز یا ترجیح دادن مطالعه در محیط های گرم یا محیط های سرد , همچنین در رابطه با سبک های فیزیولوژیکی می توان گفت که بعضی یادگیرندگان گوش دادن به یک سخنرانی یا توضیحات شفاهی معلم را به خواندن متن یا انجام دادن تکالیف عملی ترجیح می دهند در حالی که بعضی دیگر خواندن مطالب و یادگیری از روی شکل ها و نمودارها را می پسندند و بعضی دیگر از انجام کارهای عملی و دستکاری وسیله ها و ابزارها بهتر می آموزند .
از میان این سه دسته یادگیری سبک یادگیری شناختی فراون تر از همه مورد بحث و برسی قرار گرفته است و از اهمیت بیشتری برخوردار است اما باید به تمام حوزه ها توجه کنیم سبک عاطفی که فلسفه زندگی هر فرد را بر دارد نیز باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد کما اینکه در مدارسی در کشور عزیزمان مربی های آموزش فلسفه به کمک معلمان آمده اند تا حوزه عاطفی را برای کودکان به کمال برسانند .